Met de auto naar Groot-Brittannië

Iedereen weet dat er in Groot- Brittannië links wordt gereden. Veel toeristen schrikken hiervan en zien dat als een obstakel voor hun reis dat heel begrijpelijk is maar zeker niet nodig! In dit artikel leggen we je uit waar je op moet letten en hoe je dit het beste kunt doen zodat je voorbereid op reis kunt.

De oorsprong van het links rijden is niet helemaal bekend, maar een van de verklaringen zou te maken hebben met hoe ridders zich vroeger verplaatsten. Belangrijk was dan om snel hun zwaard te kunnen trekken bij het zien van een vijand en aangezien het merendeel van de mensen rechtshandig is, werd dit makkelijker gevonden.

Bijna iedereen die eenmaal links rijden heeft ervaren, zegt achteraf dat het reuze meeviel en dat klopt ook. Vooral als je Groot-Brittannië met je eigen voertuig bezoekt, is het links rijden snel gewend. Een van de veel gehoorde tips is goed opletten, klinkt logisch maar je bent toch vaak snel afgeleid in je auto door bijvoorbeeld de radio, je flesje water of misschien je bijrijder. Juist je bijrijder kan je goed helpen door mee te kijken bij kruispunten en invoegstroken. Ook je navigatiesysteem kan een prettig hulpmiddel zijn omdat deze vaak de juiste rijbaan aangeeft. Zeker als het verkeer rustig is, kun je snel terugvallen op de automatische piloot en afwijken naar rechts.

Zodra je met je auto de eerste kilometers maakt vanaf de ferry of tunnel, staan er extra aanwijzingen langs de weg om de overgang te versoepelen en je kunt ook rustig achter de rest aanrijden. De meeste Britten zijn ook in het verkeer zeer beleefd.

Regels

Zoals bij ieder land gelden er ook in het Verenigd Koninkrijk regels. Enkele die handig zijn om ook te helpen bij het links rijden zijn natuurlijk voor de hand liggend zoals links rijden, rechts inhalen. Laat je niet afleiden door harde muziek, telefoons of eten en drinken achter het stuur. In Nederland hebben de meeste wegen een voorrangsregel op rechts. In Groot-Brittannië heeft de belangrijkste weg voorrang. Goed opletten dus, zeker bij een kruispunt met twee hoofdwegen. Ook kent het Verenigd Koninkrijk geen haaientanden, let hier op dubbele onderbroken strepen en een omgekeerd driehoek op het wegdek. Andere verkeersregels zijn net als in Nederland logisch zoals voetgangers bij een zebrapad die voorrang hebben, recht door op dezelfde weg heeft voorrang en een vertrekkende bus of touringcar mag ook voorrang nemen.

Verlichting

De koplampen van een Nederlandse auto staan afgesteld op de berm zodat je in Nederland je tegenliggers niet verblind en goed zicht hebt op de berm naast je. Maar als je dan natuurlijk in het Verenigd Koninkrijk links rijdt, verblind je je tegenliggers. Nu is dat niet alleen vervelend voor de tegenliggers maar ook nog verboden. Daarom zijn er speciale stickers verkrijgbaar om over je koplampen te plakken zodra je links gaat rijden. Betaalbaar en weer makkelijk te verwijderen zodra je terug naar huis gaat. Het advies is ook om overdag de verlichting gebruiken en net als in Nederland mag je alleen onder bepaalde omstandigheden je mistverlichting gebruiken, in Groot-Brittannië is dit bij minder dan 100 meter zicht door regen, mist of sneeuw.

Verkeersborden

Net als de meeste landen in Europa, zijn de verkeersborden in Groot-Brittannië ook gestandaardiseerd; blauw voor snelwegen, groen voor verbindingswegen en wit voor de kleinere wegen. Bruine borden hebben betrekking op bezienswaardigheden. Waarschuwings- en adviserende borden zijn meestal driehoekig en in rood en wit. De meeste kruispunten zijn voorzien van duidelijke voorrangsborden en markeringen, alleen op de rustige kleinere wegen en landswegen kan dit ontbreken. Een bijzondere markering is de zogenaamde ‘Box junction’, dit zijn kruisingsvlakken met gele diagonale strepen. De regel hier is dat je deze alleen mag oprijden als je zonder te stoppen het kruispunt kunt passeren. Je mag hier alleen stoppen als je in afwachting van het verkeer rechtsaf wilt slaan.

Wegen & snelheid

Snelwegen herken je in Groot-Brittannië aan de letter M van motorway, ook de A-wegen rekenen ze hier tot de snelwegen. Meestal zijn dit eenbaanswegen met een middenberm (dual carriageway) of zonder middenberm (single carriageway). Op de single carriageways mag je meestal minder hard rijden dan op de dual carriageways. Wegen met de letter B zijn secundaire wegen, deze zijn vaak rustiger en leuker te rijden als je wilt genieten van mooie routes en vergezichten. Houd er op de smalle landelijke wegen rekening mee dat je, waar mogelijk, stijgend verkeer voorrang verleend. Uiteraard kennen ze in Groot-Brittannië ook spitsuren en files. Doordeweeks is dit meestal tussen 07:30 uur en 09:30 uur voor de ochtendspits en tussen 16:30 uur en 19:00 uur voor de avondspits.

De maximum snelheid is in Engeland binnen de bebouwde kom 30 mijl per uur wat neer komt op ongeveer 48 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom mag je maximaal 60 mijl per uur rijden, ongeveer 96 kilometer per uur. Voor reizigers met een camper of met een aanhanger is dit slechts 50 mijl per uur oftewel 80 kilometer per uur. De maximum snelheid op de snelwegen is 70 mijl per uur, dit betekent dus niet harder dan 112 kilometer per uur. De boetes in Engeland zijn niet mals en dat is zonde van de vakantiebudget.

Rotondes

Ze zien er bijzonder uit, die Britse rotondes, dat is zeker waar. Maar ze werken hetzelfde en zijn erg overzichtelijk. Net als bij de Nederlandse rotondes gelden er enkele basisregels zoals met de klok meerijden, bij het oprijden van een rotonde heeft het verkeer op de rotonde voorrang en wanneer de rotonde meerdere rijbanen heeft volg je degene die zoveel mogelijk de richting bepaald. Ook moet je bij het naderen van een rotonde al de richting aangeven die je na de rotonde wilt volgen, hoe werkt dit: wanneer je erna naar links wilt, geef je continue richting aan naar links. Als je na de rotonde rechtdoor gaat, geef je eerst geen richting aan en vlak voor het verlaten van de rotonde geef je een knippersignaal naar links. Wanneer je na de rotonde naar rechts wilt gaan, geef je bij het oprijden richting aan naar rechts en bij het verlaten naar links. Op deze manier weten je medeweggebruikers altijd wat je intenties zijn. Over het algemeen dus goed te doen, behalve een bekende rotonde bij Swindon in het zuiden van Engeland. Deze rotonde telt maar liefst 7 mini rotondes!

Auto huren

Ga je liever niet met je eigen auto naar Groot-Brittannië of kies je voor een Fly&Drive, dan kun je natuurlijk ook een auto huren. Er zijn meer dan genoeg betrouwbare autoverhuurders en mocht je voor een huurauto kiezen, neem dan een automaat. Het is wel wat duurder maar het voorkomt de nodige stress van zowel links rijden en links schakelen. Links rijden is een snelle gewenning maar links schakelen, vraagt wel de nodige tijd en geduld. De meeste autoverhuurbedrijven bieden goede verzekeringen en pechhulp.

Pechhulp & tanken

In het geval van pech langs de weg, heb je net als in Nederland ook in het Verenigd Koninkrijk meerdere mogelijkheden om hulp in te schakelen. Langs de meeste snelwegen staan nog heel ouderwets SOS-telefoons, je herkent ze aan de oranje kasten waar je in geval van nood mee kunt bellen naar de hulpdiensten. Aangezien de meeste bestuurders tegenwoordig een mobiele telefoon bij zich hebben, kun je ook contact leggen met de Automobile Association (AA), Green Flag of de Royal Automobile Club (RAC). Ze bieden allemaal 24-uurs pechhulp, ook voor buitenlandse automobilistenorganisaties. Controleer voor je reis hoe dit met jouw pechhulp is geregeld.

In sommige landen gelden er extra regels over wat je verplicht in je auto moet hebben voor in geval van nood. Dit is in Groot-Brittannië niet het geval maar het is uiteraard aanbevolen altijd enkele veiligheidsartikelen in de auto te hebben zoals een veiligheidshesje, verbandtrommel en een gevarendriehoek. Let op, de gevarendriehoek mag je niet gebruiken bij de snelwegen, daar moet je je waarschuwingslichten gebruiken in geval van pech.

Qua brandstoffen is ook alles redelijk hetzelfde als in Nederland. De gangbare zoals Euro 95 E10 noemen ze Premium Unleaded RON, Diesel B7 en LPG. LPG is wel minder goed verkrijgbaar dan in Nederland dus houdt daar rekening mee met je tankbeurten. Ook kun je met je elektrische auto prima uit de voeten maar er zijn nog wel beduidend minder laadpalen dan in Nederland. Voor de gunstigste prijzen van brandstoffen, kun je het beste terecht bij tankstation van of nabij supermarkten.

Parkeren

Voor het parkeren van je voertuig zijn in het Verenigd Koninkrijk nog wel wat regels die de moeite waard zijn te lezen. In de meeste Britse dorpen en steden vind je nog vaak een ouderwetse parkeermeter dus het is aan te raden wat Engels kleingeld in je auto te bewaren. De parkeermeters worden langzaamaan vervangen door moderne automaten maar deze ontwikkeling gaat niet snel. In steden vind je ook ‘Park&Ride’ faciliteiten waarbij je verder kunt reizen met een busverbinding of parkeerterreinen waar je in een lokaal toeristenkantoor of winkel een flexibele parkeerkaart kunt kopen.

Langs de openbare weg moet je dubbele rode of gele lijnen altijd vermijden. Enkele lijnen betekenen dat je s ’avonds en in het weekend daar kunt parkeren, let goed op de borden welke tijden daar gelden. Het is verboden om aan de rechterkant van de weg, tegen de rijrichting in te parkeren, behalve bij wegen met eenrichtingsverkeer. Uiteraard mag je door het parkeren geen obstakel vormen voor het resterende verkeer, vooral in de steden wordt hier goed op gecontroleerd. Heeft de weg onderbroken dubbele witte lijnen, dan mag je hier ook niet parkeren.

Soms tref je een rond bord met rode rand en een blauw veld met rood kruis, net als in Nederland betekent dit een verbod om stil te staan. In de meer stedelijke gebieden en vooral in London komen ‘Red Routes’ voor waar een verbod om stil te staan geldt. Dit zijn grote wegen met aan de kant een doorgetrokken enkele of dubbele rode streep. Bij een enkele streep is het verbod afhankelijk van de tijd en bij een dubbele streep is het verbod permanent. Mocht je alles te ingewikkeld vinden of staat het ergens niet duidelijk aangegeven, kun je natuurlijk ook gewoon makkelijk een parkeergarage zoeken.